چهاردهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر در ساری گشایش یافت

چهاردهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر در ساری گشایش یافت

ساری – ایرنا – بخش استانی چهاردهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر در مازندران با عنوان تجسم هنر صبح امروز با به نمایش در آمدن آثاری از ۱۰ هنرمند در مجتمع نمایشگاهی زنده‌یاد سلمان هراتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گشایش یافت و برای دومین بار جشنواره هنرهای تجسمی فجر در مازندران آغاز به کار کرد.

به گزارش ایرنا، دوره چهاردهم جشنواره هنرهای تجسمی فجر بخشی را به نام تجسم هنر به مجموعه جشنواره افزوده است که در این بخش با انتخاب یک مدیر هنری در هر استان نمایشگاهی از آثار هنری هنرمندان آن استان پس از داوری و انتخاب آثار به نمایش در می‌آید. در مازندران نیز این رویداد از ۱۵ بهمن ابتدا در شهرهای تنکابن و سلمانشهر آغاز به کار کرد و پس از یک هفته ارائه آثار، از امروز صبح به طور رسمی در ساری گشایش یافت.

 مدیریت هنری بخش تجسم هنر جهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در مازندران به فاطمه پری‌نژاد واگذار شد و انتخاب آثار برگزیده برای عرضه در نمایشگاه نیز توسط هیئت انتخاب متشکل از الهام صمدی و آذر باقری(نقاش)، جواد حسنجانی(دبیر پژوهش)، مهدی ملکی( کارگردان و بازیگر تئاتر)، داوود ارسونی (طراح وب و عکاس) و علی‌اصغر کلانتر (عکاس) انجام شده است.

مدیر هنری چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در مازندران به خبرنگار ایرنا گفت: برنامه اجرایی بخش تجسم هنر در مازندران از ۱۵ بهمن در نگارخانه رنگ و ترنگ تنکابن و نگارخانه آسوریک سلمانشهر آغاز شد که آثار منتخب تا ۲۱ بهمن در این دو نگارخانه در معرض دید علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی قرار گرفت. از امروز نیز به مدت ۶ روز جشنواره همراه با بخش‌های جنبی آن در ساری برپا خواهد بود.

فاطمه پری‌نژاد با بیان این که جشنواره هنرهای تجسمی فجر مازندران با رویکرد رسانه‌های جدید هنری شامل پرفورمنس، ویدئوآرت، چیدمان و هنر مفهومی برگزار می‌شود، اظهار کرد: با توجه به مسائل جغرافیایی و منطقه‌ای و دغدغه‌های به روز مازندران و دیگر استان‌های شمالی و محیط زیستی بودن عمده آثار پیشنهاد شده به دبیرخانه، برای انتخاب آثار بخش نهایی جشنواره چند موضوع محیط زیستی مد نظر هیئت انتخاب و دبیرخانه رویداد قرار گرفت.

وی درباره دلایل توجه به رویکرد رسانه‌های نوین در انتخاب آثار توسط داوران نیز خاطرنشان کرد: علت انتخاب رسانه‌های جدید هنری این است که مخاطبان جشنواره از اقشار مختلفی هستند و عمومیت دارند و استفاده از این هنرها باعث تاثیر بی‌واسطه بر مخاطب در محیط می‌شود.

این هنرمند و مدرس هنر خاطرنشان کرد: این هنرها رابطه هنرمند با جامعه را نزدیک‌تر می‌کنند و می‌توانند از جامعه بخواهند که با نگاه کردن به کارهای هنری، مقداری لذت همراه با تفکر را تجربه کنند. در واقع معتقدیم که هنر با شکل‌های نوین می‌تواند به فهم و گفت‌وگو بر مسائل اجتماعی کمک کند.

چهاردهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر در ساری گشایش یافت

مدیر هنری چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در مازندران به جزئیات این رویداد در ساری طی هفته جاری اشاره کرد و گفت: با نظر هیئت انتخاب در نمایشگاه این جشنواره آثاری از خلیل سمائی جابلو، فرزانه نجفی، محمدرضا ذبیح‌الله‌زاده، الهام ابراهیمیان، علی‌اصغر کلانتر، رکسانا نجف، فاطمه ابراهیمی، زهرا مریدی، محمد اعظم‌زاده و علی اتحاد به نمایش در آمد که تا ۲۸ بهمن هر روز پذیرای علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی و هنرهای محیطی است.

پری‌نژاد افزود: برای این جشنواره دو بخش جنبی شامل برپایی کارگاه‌های آموزشی و نمایشگاه آثار کودکان نیز تدارک دیده شده است. نمایشگاه جنبی آثار کودکان همراه با نمایشگاه اصلی برگزار شده و تا روز پایانی جشنواره برپاست. دو کارگاه نیز امروز و فردا برای علاقه‌مندان به هنرهای نوین برگزار می‌شود.

وی اظهار کرد: عصر امروز –شنبه- از ساعت ۱۶ تا ۱۸ کارگاه «ویدئوآرت، طبیعت، بازی» توسط علی اتحاد یکی از هنرمندان دارای اثر در نمایشگاه جشنواره برگزار می‌شود و از ساعت ۱۰ تا ۱۲ فردا –یکشنبه ۲۴ بهمن- نیز کارگاه «خلاقانه چیست؟» توسط جواد حسنجانی یکی از اعضای هیئت انتخاب جشنواره برای علاقه‌مندان برپا خواهد شد.

مروری بر آثار حاضر در نمایشگاه

در این نمایشگاه آثار مفهومی و مدرن و ترکیبی قابل توجهی از هنرمندان شاخص مازندران عرضه شده است. علی اتحاد هنرمند بینارشته‌ای و دانش‌آموخته رشته سینما از دانشگاه تهران که از فعالان هنرهای مدرن است، با مجموعه ویدئوآرتی به نام «تو اینجا بودی» در جشنواره حضور دارد که درباره زمین است و با نگاهی مراقبه‌گرانه به تحولات این سیاره نگاه می‌کند. این مجموعه ویدئوآرت با نگاهی به زیبایی‌شناسی نگارگری ایرانی و نگاره‌های ژاپنی ایجاد شده است. در این مجموعه موج دریا، سنگ، مه یا هر عنصر انسانی و طبیعی دیگر به تجلی جانی به وسعت جهان تبدیل شده است.

چهاردهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر در ساری گشایش یافت

فرزانه نجفی دانش‌آموخته مقطع دکترای ارتباطات تصویری و استادیار دانشگاه گلستان که در زمینه هنر اجرا، هنر چیدمان و ویدئوآرت فعالیت می‌کند نیز با مجموعه‌ای مرتبط با پرندگان به نام «اینجا امن نیست» در بخش تجسم هنر مازندران و جشنواره هنرهای تجسمی فجر حضور یافته است. «اینجا امن نیست» به وضعیت نابسامان پرندگان مهاجری که هر سال به مازندران سفر می‌کنند اشاره دارد و در آن سعی شده که به چالش‌های پرندگان اعم از خشک شدن تالاب‌های ایران و شکار بی‌رویه اشاره شود.

محمد اعظم‌زاده دکترای پژوهش هنر و عضو هیئت علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه مازندران چیدمانی از سفالینه‌های بومی را عرضه کرده است که با رویکرد هنر مشارکتی بین هنرمند و عامه مردم ایجاد شده است. این چیدمان نیز رویکردی محیط زیستی دارد و به جنبه‌های بیانی بازیافت تأکید دارد. اعظم‌زاده سفال‌های مورد استفاده در این چیدمان را از سفال‌های شکسته بام‌های سنتی مازندران که به تولید زباله های ساختمانی دامن می‌زد و سبب آسیب به محیط زیست شده بود تهیه کرده است. این چیدمان ضمن دعوت مخاطب به مفاهیم مثبت اجتماعی، بر حفظ عوامل زیست‌محیطی تأکید دارد.

محمدرضا ذبیح‌الله‌زاده مجسمه‌ساز و مدرس رشته گرافیک یک اثر ترکیبی ایجاد شده از حجم و نور را به نمایشگاه آورده است. چوب و الیاف مواد اولیه اثر او هستند. ایده‌اش را از جنگل‌های شمال دریافت کرده و سپس به مطالعه نور و فضا پرداخت و به سوی حجمی حرکت کرد که به بازی نور درون خود می‌انجامد. حجمی چندوجهی که نور را به درون فرا می‌خواند. او تلاش کرده در این اثر گفت‌وگوی درون و بیرون حجم را با نور نشان دهد.

فاطمه ابراهیمی کارشناس مرمت آثار باستانی با الهام گرفتن از هنر زنانه تکه‌دوزی، بافت و چیدمانی از پارچه‌ها را ایجاد کرده که هم به بازیافت اشاره دارد و هم مفاهیم زیبایی‌شناسانه را دنبال می‌کند.

زهرا مریدی کارشناس ارتباط تصویری مجموعه ای با نام «روزنه» را در این نمایشگاه دارد که با چیدمانی از آینه‌های متعدد تشکیل شده و برای القای برخی مفاهیم محیط زیستی طراحی شده است.

الهام ابراهیمیان مجسمه‌ساز جوان اهل ساری با نگاهی دغدغه‌مند نسبت به جامعه، محیط زیست و آینده بازیافت کالاها و محصولات مختلف را مورد توجه قرار داده و تلاش کرده آن را به بازیابی اندیشه‌ها ارتباط دهد.

خلیل سمایی جابلو مدرس هنرهای تجسمی و کارشناس ارشد نقاشی، علی‌اصغر کلانتر عضو هیئت علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه مازندران و رکسانا نجف گرافیست، تصویرساز و طراح پوستر نیز مجموعه‌هایی مفهومی را در این نمایشگاه عرضه کرده‌اند.

چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با دبیری سیدعباس میرهاشمی پانزدهم بهمن‌ماه ۱۴۰۰ در تهران افتتاح شد و نمایشگاه‌های استانی تجسم هنر نیز همزمان در استان‌های کشور آغاز به کار کرد.

دیدگاه‌ها (0)
No ratings yet. Be the first to rate!
هنوز دیدگاهی ارسال نشده است
دیدگاه خود را بیان کنید
ارسال دیدگاه به‌عنوان مهمان
×
به این پست امتیاز دهید:
Suggested Locations
Image

مختصری از ما

پایگاه خبری ترنج نیوز از 30 آذر سال 1399 (شب یلدا) فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در 17 مرداد سال 1401 متقارن با روز خبرنگار و روز عاشورای حسینی با اتکا به اهل بیت و توکل بر خدا بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت.

فعالیت های فعلی این پایگاه خبری متشکل از «گروه‌های فرهنگی، هنری، سیاسی، اقتصادی، سلامتی، قضایی، تکنولوژی، ورزشی، طبیعی و اجتماعی» است.

مجوز ما در سامانه جامع رسانه های کشور