طبیعی

ورود به زیستگاه‌های مرال، ممنوع

ورود به زیستگاه‌های مرال، ممنوع

ورود هرگونه تور‌های گردشگری و طبیعت گردی به زیستگاه‌های مرال (گوزن قرمز) ممنوع شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز مازندران، رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به آغازفصل گاوبانگی یا جفت گیری مرال گفت: به همین دلیل ورود هرگونه تور‌های گردشگری یا خودرو‌های آفرود به زیستگاه‌های گوزن قرمزممنوع است.

ربیعی با بیان اینکه فصل گاوبانگی مرال‌ها تا پایان نیمه اول مهر هر سال ادامه داشته، و محدودیت تردد و حضور افراد در زیستگاه‌هایآن ها نیز تا همین مدت ادامه خواهد یافت افزود: گروه‌های محیط بانی از دو هفته قبل در مناطق حساس و زیستگاه‌های مرال مستقر وچادر‌های حفاظتی را برپا کرده، و با ورود هر گونه تور‌های گردشگری برخورد قانونی خواهند کرد.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران تصریح کرد: مناطق هزارجریب بهشهر، نکا، پناهگاه حیات وحش دودانگه،چهاردانگه و منطقه حفاظت شده البرز مرکزی از مهمترین زیستگاه‌های مرال در استان بوده و بر اساس برآورد جمعیتی ۶۰۰ تا ۸۰۰راس مرال هم اکنون در این زیستگاه‌ها زندگی می‌کنند.

ربیعی با اشاره به اینکه برخی تشکل‌های زیست محیطی و افرادی از جوامع بومی محلی برای مشارکت در حفاظت از مرال‌ها وسرشماری آن ها، با این اداره کل همکاری می‌کنند گفت: مرال یا گوزن‌های قرمز، بزرگترین گوزن ایرانی و گونه‌های حمایت شده بوده کهدر جنگل‌های شمال، شمال غرب، ارسباران، شمال شرق و بخش‌هایی از خراسان شمالی ادامه حیات می دهند.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران افزود: فصل گاوبانگی که اهالی آن را "وِرزا چِمِر" هم می‌گویند، زمانجفتگیری گوزن‌ها است که در آن گوزن‌های نر برای تعیین قلمرو به جنگ با دیگر نر‌ها رفته و با ایجاد صدا، علاوه بر اِخراج کردنگوزن‌های نر مهاجم، گوزن‌های ماده را در محدوده قلمرو خود جمع می‌کنند.

دیدگاه‌ها (0)
No ratings yet. Be the first to rate!
هنوز دیدگاهی ارسال نشده است
دیدگاه خود را بیان کنید
ارسال دیدگاه به‌عنوان مهمان
×
به این پست امتیاز دهید:
Suggested Locations
Image

مختصری از ما

پایگاه خبری ترنج نیوز از 30 آذر سال 1399 (شب یلدا) فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در 17 مرداد سال 1401 متقارن با روز خبرنگار و روز عاشورای حسینی با اتکا به اهل بیت و توکل بر خدا بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت.

فعالیت های فعلی این پایگاه خبری متشکل از «گروه‌های فرهنگی، هنری، سیاسی، اقتصادی، سلامتی، قضایی، تکنولوژی، ورزشی، طبیعی و اجتماعی» است.

مجوز ما در سامانه جامع رسانه های کشور