سیاسی

گلایه شدید از ۲ خلف وعده بزرگ جهاد کشاورزی / ۲ اقدام مهم برای رفع مسائل جاده ای مازندران/ ۳۰ درصد مردم مازندران مشکل آب شرب دارند/ اظهارات جالب زارعی درباره انتقال میدان بار و کارخانه شیر ساری

 گلایه شدید از ۲ خلف وعده بزرگ جهاد کشاورزی / ۲ اقدام مهم برای رفع مسائل جاده ای مازندران/  ۳۰ درصد مردم مازندران مشکل آب شرب دارند/ اظهارات جالب زارعی درباره انتقال میدان بار و کارخانه شیر ساری

زارعی بیان کرد: دولت برای حمایت از تولید داخل حدود ۳۰ هزار هکتار کشت قراردادی را با برنج کاران را تضمین کرده بود اما گلایه ما از جهاد کشاورزی این است که به تعهدات خود عمل نکرد

تیرنگ نیوز – سرویس سیاسی: منصور علی زارعی نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس و عضو کمیسیون کشاورزی در بازدید رسانه ای از دفتر روزنامه تیرنگ با اظهار اینکه نمایندگان وظایف ملی، استانی و شهرستانی دارند که قانون گذاری و نظارت همچنین دیدار چهره به چهره با مردم و آشنایی با مسائل و معضلات آن ها را از مهمترین آن هاست، گفت: مجلس یازدهم توجه ویژه ای به مطالبات مردم چه در سطح ملی و چه در سطح منطقه ای دارد و به دنبال تحقق شعارها و اهداف مجلس انقلابی و برخاسته از دل مردم است.

وی با بیان اینکه مازندران از ظرفیت های بسیار بزرگ و منابع عظیم خدادادی برخوردار است و شرایط اقلیمی مناسبی در حوزه های مختلف برای توسعه گردشگری، کشاورزی و صنعت دارد، افزود: این استان با برخورداری از محیط زیست بسیار مناسب چون جنگل، دریا، دشت، کوهپایه و… که کمتر استانی چنین شرایطی را داراست، می تواند به سرعت در مسیر توسعه قرار گیرد. اما متاسفانه نتوانستیم در این این دهه ها از این ظرفیت ها و منایع به شکل مطلوب استفاده کنیم. البته تاکنون اقدامات خوب و بزرگی انجام شده اما در حد انتظارات نبوده چون کارهای زیرساختی و زیربنایی برای ایجاد توسعه پایدار در استان صورت نپذیرفته است.

زارعی تصریح کرد: در نگاه عمومی و در سطح کشوری، مازندران را استانی برخوردار می دانند که نقش مهمی در تولید محصولات کشاورزی، تامین مایحتاج و مواد غذایی کشور دارد. به گونه ای که ما وقتی در مجلس و دولت از مسائل و محرومیت های مازندران می گوییم برای آن ها باور پذیر نیست که این استان با این همه ظرفیت ها و منابع خدادادی، محرومیت داشته باشد یا با مشکل کم آبی و خشکسالی دست و پنجه نرم کند. در حالی که این موضوع حقیقت دارد و مازندران همچنان از مسائل و مشکلات بسیاری رنج می برد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به مسئله کم آبی استان مازندران اظهار کرد میانگین جمع آوری آب های سطحی در کشور بین ۴۵ تا ۵۰ درصد است اما این موضوع در مازندران به عنوان استانی پر باران حدود ۱۰ درصد است و ما نتوانستیم در حوزه جمع آوری آب های سطحی موفق عمل کنیم و حتی خود را به میانگین کشوری برسانیم.

وی با بیان اینکه از ۴ میلیارد متر مکعب آب روان و سطحی استان حدود ۱۰ درصد آن جمع آوری می شود که غالبا در آب بندان ها و به شکل سنتی است گفت: نتیجه این سهل انگاری ها آن شد که بین ۲۵ تا ۳۰ درصد مردم ما در تامین آب شرب مشکل دارند. در حالی که ما می توانستیم با استفاده بهینه از ظرفیت های استان در این حوزه به مراتب موفق تر عمل کنیم.

زارعی با اظهار اینکه نیاز است هرچه سریعتر به سمت توسعه سرمایه گذاری و افزایش بهره وری حرکت کنیم، افزود: دولت مصمم است رشد ۸ درصدی اقتصادی را عملیاتی کند و اخیرا هم مقام معظم رهبری در ابلاغ سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه به حوزه اقتصاد توجه ویژه نموده اند و موارد بسیار مهمی را در حوزه های مختلف بیان فرمودند.

عضو مجمع نمایندگان مازندران تصریح کرد: به عینه می‌بینیم در حوزه های مختلف استان، ضعف های بزرگی وجود دارد که نیاز به برنامه ریزی، ایجاد طرح های لازم و تامین اعتبار برای عملیاتی کردن آنها دارد طرح هایی که در آن ها به هر سه حوزه کشاورزی، صنعت و گردشگری مازندران توجه شود.

وی درباره انتقال طولانی پروژه های میدان بار و کارخانه شیر ساری بیان کرد: یک سری از صنایع و مراکز خدماتی که در داخل شهر هست علیرغم این که نیازهای مردم را برطرف می کنند، سبب ایجاد مزاحمت هایی چون ترافیک می شوند مثل صنایع خرد و کلان، تعمیرگاه های مختلفی که در سطح شهر داریم، میدان بار کارخانه شیر و…  ما بدون تردید باید این ها را از محدوده شهری خارج کنیم با توجه به اینکه موضوع تغییر کاربری زمین در مازندران موضوع مهمی است. باید اقدامات ما به گونه ای باید که اراضی کشاورزی ما که تامین کننده منابع غذایی ما هستند، حفظ شوند. انتقال صنایع درون شهری چون کارخانه شیر پاکسار باید با برنامه و از روی اصول باشد تا به زمین های کشاورزی آسیبی وارد نشود.

زارعی ادامه داد: برخی از این پروژه ها قدمتی حدوداً ۱۵ ساله دارند و از زمانی که بنده فرمانداری مرکز استان بوده ام بحث انتقال آن ها مطرح بود. برای تسریع انتقال کارخانه شیر در یکی دو سال اخیر با بنیاد مستضعفان کشور و شخص آقای فتاح به دلیل آنکه هولدینگ این کارخانه مربوط به این بنیاد است، مذاکراتی داشتیم و این طرح در دست اجراست. قرار است این کارخانه به شهرک صنعتی شماره ۱ ساری منتقل شود زمینه های انتقال فراهم است. ظرفیت تولید کارخانه را هم به روزانه بیش از ۵۰ تن فرآورده های لبنی افزایش دادیم و دین قول را به مردم شریف مرکز استان می دهیم که انتقال آن هرچه زودتر صورت پذیرد.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس درباره آخرین وضعیت انتقال میدان بار ساری بیان کرد: این طرح نیز سابقه حدودا ۱۵ ساله دارد زمینی در حدفاصل ساری- قائمشهر در نظر گرفته شد. کارهای تغییر کاربری آن در زمان فرمانداری بنده انجام شده بود.اقدامات نهایی این پروژه در حال انجام است و پیش بینی می شود تا پایان سال این انتقال که کار بسیار بزرگی است، انجام شود.

وی درباره وضعیت نامناسب محورهای مازندران اظهار کرد: یکی از اقدامات زیربنایی ما برای استان بهبود وضعیت راه هاست. مازندران یکی از نزدیکترین استان ها به پایتخت با حجم تردد گسترده است و به ویژه در روزهای تعطیل جمعیت استان چند برابر می شود و راه های ورودی و خروجی ما جوابگو نیست. سه راه استان منتهی به استان تهران، یک محور به استان سمنان و یک راه هم منتهی به شمال خراسان می شوند برای بهبود ترافیک های طولانی منتهی به مرکز استان دو کار مهم را در دست اجرا داریم یکی احداث کمربندی قائمشهر تا میاندورود حدود ۵ سالی می شود که مطالعات و اقدامات اولیه آن انجام شد تقریبا یک دوم اراضی این محور از مردم خریداری شد این محور معضل ترافیک سه شهرستان قائمشهر، ساری و میاندورود را مرتفع خواهد ساخت اخیرا هم به واسطه ماده ۵۶ و برخورداری از تسهیلات بانکی و حمایت های بانک ملی این پروژه آن بزرگ در دست اقدام است.

زارعی افزود: جاده ساری-سمنان یکی از جاده های سخت و پروژه های دشوار ماست تقریبا ۶۵ کیلومتر آن تا کیاسر و بیش از صد کیلومتر هم تا سمنان است. متاسفانه در این حوزه کم کار شده از زمان فرمانداری بنده از سال ۸۶ طرح مصوب احداث جاده ساری-ناکام را در دست اجرا داشتیم بخش بزرگ آن اجرایی شد حدود ۵ کیلومتر آن مانده که به نظر می رسد تا پایان سالجاری یا اوایل سال ۱۴۰۲ به پایان برسد. محور ساری به کیاسر طرحی بسیار هزینه بر و سنگین است. استان سمنان قسمت اعظمی از این پروژه را که مربوط به آن استان بوده را انجام داده ما فعلا مطالعات محور ناکام-کیاسر در حال انجام است و ما در تلاش برای تامین اعتبارات آن از طرق مختلف هستیم تا این پروژه نیز در سال های آتی انجام شود.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس درباره جاده گهرباران بیان کرد: جاده ای است که اگرچه به بندر امیرآباد وصل می شود اما جاده ترانزیتی بندر نیست بلکه جاده محلی و کشاورزی است و اگر قرار به استفاده بندر از آن باشد باید تکلیف آن روشن شود. این جاده ظرفیت آن را ندارد که هم حمل و نقل نیروگاه نکا و هم بندر امیرآباد را پوشش دهد  است به بنده رو باید تکلیف آن جاده روشن شود. بنابراین باید در این موضوع تصمیم جدی و اساسی گرفته شود. تصادفات متعدد این محور به دلیل تردد وسائط سنگین معضلی برای مردم منطقه است برای حل این معضل، وزارت راه و بندر امیرآباد را دخیل کردیم و اقدامات افزایش پهنای جاده در حال انجام است اما همچنان معتقدیم که این جاده ظرفیت این حجم تردد را ندارد.

عضو کمیسیون کشاورزی، پیرامون برداشته شدن ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت، اظهار کرد: در کمیسیون کشاورزی به این موضوع پرداختیم نمایندگان استان های شمالی نیز دوسه جلسه با وزیر جهاد کشاورزی برگزار کردیم. بنده خودم عضو شورای قیمت گذاری هستم آنجا هم به این موضوع پرداختیم. چیزی که نگران آن بودیم توزیع آن در فصل برداشت بود که جلوی آن را گرفتیم. انجام این واردات به دلیل آن بود که در این زمان خرید مقدار مورد نیاز برنج برای کشور ارزان تر در می آمد به هر حال برای تامین بخشی از برنج مورد نیاز کشور ناچار به واردات آن هستیم و این در ماه های آینده با افزایش قیمتی که در کشورهای مدنظر مواجه می شد موجب خروج ارز بیشتری از کشور می شد. نتیجه آن شد که واردات در این زمان صورت پذیرد اما تا پس از فصل برداشت برنج کشور توزیع نگردد تا برای کشور صرفه اقتصادی بیشتری داشته باشد و هم برنجکاران کشور دچار خسارت نشوند.

زارعی تصریح کرد: دولت برای حمایت از تولید داخل حدود ۳۰ هزار هکتار کشت قراردادی را با برنج کاران را تضمین کرده بود اما گلایه ما از جهاد کشاورزی این است که به تعهدات خود عمل نکرد یعنی می بایست برنج را با قیمت و سود متعارف از کشاورزان خریداری می کرد که نکرد و ما بایت این خلف وعده بسیار گلایه مندیم. از طرفی از دستگاه های اجرایی استان نیز انتظار داریم پای کار بیایند.

مازندران یک میلیون تن از ۳ میلیون تن برنج مورد نیاز کشور را تامین می کند و اگر اعتبار مورد نظر را جهت تجهیز و نوسازی اراضی استان اختصاص یاید می توانیم ظرف سه یا چهار سال تا ۵۰۰ هزار تن تولید برنج کشور را افزایش دهیم. اما جهاد کشاورزی مصمم نیست و ما بایت این موضوع نیز گله مندیم.

دیدگاه‌ها (0)
No ratings yet. Be the first to rate!
هنوز دیدگاهی ارسال نشده است
دیدگاه خود را بیان کنید
ارسال دیدگاه به‌عنوان مهمان
×
به این پست امتیاز دهید:
Suggested Locations
Image

مختصری از ما

پایگاه خبری ترنج نیوز از 30 آذر سال 1399 (شب یلدا) فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در 17 مرداد سال 1401 متقارن با روز خبرنگار و روز عاشورای حسینی با اتکا به اهل بیت و توکل بر خدا بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت.

فعالیت های فعلی این پایگاه خبری متشکل از «گروه‌های فرهنگی، هنری، سیاسی، اقتصادی، سلامتی، قضایی، تکنولوژی، ورزشی، طبیعی و اجتماعی» است.

مجوز ما در سامانه جامع رسانه های کشور