اجتماعی

گزارش تیرنگ از کشمکش ها و حواشی پیرامون احداث دانشکده علوم پزشکی مستقل در غرب مازندران

گزارش تیرنگ از کشمکش ها و حواشی پیرامون احداث دانشکده علوم پزشکی مستقل در غرب مازندران

یک استان و سه مرکز مستقل! / مگر می شود مگر داریم؟!   همه چیز واضح و آشکار است و احداث دانشگاه علوم پزشکی دوم و سوم مستقل در یک استان نه روالی مرسوم است و نه مطابق قانون. امیدواریم با تصمیم گیری عاقلانه وزارت بهداشت، دانشکده علوم پزشکی تنکابن در ذیل دانشگاه علوم پزشکی مازندران قرار می کیرد و حواشی مربوطه پایان می یابد.

تیرنگ نیوز – سرویس سیاست: اینروزها موضوع احداث دانشکده علوم پزشکی تنکابن به بحث داغ استان تبدیل شده است. احداث دانشکده علوم پزشکی فی نفسه در شهرستان ها و حوزه های مختلف ایرادی ندارد اما مساله و حواشی کار از جایی شروع می شود که این واحد قرار است مجزا و مستقل از دانشگاه علوم پزشکی مازندران فعالیت کند و اداره شود.

طبق قوانین و چارت اداری کشور، همه واحدهای علوم پزشکی شهرستان ها باید زیرمجموعه و تحت نظارت و مدیریت دانشگاه علوم پزشکی آن استان باشند.

اما این مهم در مازندران بر خلاف سایر استان ها رعایت نمی شود و تنها استانی است که سالها دو دانشگاه علوم پزشکی مستقل دارد و عجیب تر آن که قرار است سومی نیز به آن اضافه گردد!

مخصوصا در ایام کرونا و مسائل ارائه آمارهای جداگانه دو دانشگاه علوم پزشکی استان (بابل و مازندران) به خوبی گواه اشتباه بودن وجود دو یا سه دانشگاه علوم پزشکی مستقل در یک استان است.

این موضوع طبیعتا واکنش های برخی نمایندگان و مسئولان استان را در پی داشته و نظرات متفاوتی ارائه گردید که در ادامه به اطلاع شما مخاطبان عزیز خواهد رسید.

دانشکده علوم پزشکی تنکابن هدیه دولت سیزدهم به غرب مازندران

سید شمس الدین حسینی نماینده مردم شهرستان های تنکابن ، رامسر و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی به خبرگزاری ایرنا گفت: تاسیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی در غرب مازندران هدیه دولت سیزدهم به مردم این منطقه است که باید آن را به فال نیک گرفت.

وی افزود: اکنون در مازندران ۲ دانشگاه علوم پزشکی داریم که در شرق مازندران قرار دارند و اکنون در غرب مازندران دانشکده پزشکی به مرکزیت شهرستان تنکابن ایجاد خواهد شد که اتفاق بزرگی برای کل استان است.

وی با بیان این که درک این موضوع هم چشم باز و هم دل صاف می خواهد ، اظهارداشت: تاسیس این دانشکده پس از ارزیابی های کارشناسی، امکان سنجی جغرافیایی و با در نظر گرفتن شاخص ها، معیارها و استانداردهای تخصصی از سوی مراکز تخصصی صورت گرفت و سرانجام در شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی مطرح و به تصویب رسید.

حسینی خاطرنشان کرد: دانشکده علوم پزشکی فراتر از دانشکده پزشکی است که با تاسیس و شروع فعالیت آن، امکانات، منابع و خدمات بهداشتی و درمانی به طور متوازن و با کیفیت و کمیت بهتر و مناسب‌تری در اختیار مردم غرب استان مازندران قرار خواهد گرفت.

وی انتقادات صورت گرفته در فضای مجازی پیرامون تاسیس این دانشکده را غیر منصفانه دانست و تصریح کرد: مرکزیت دانشکده علوم پزشکی در تنکابن است اما دانشکده های آن اعم از پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی، پیراپزشکی، پرستاری در شهرهای مختلف غرب مازندران ایجاد خواهد شد تا همگان از این امتیاز بهره مند شوند.

نماینده مردم شهرستان های تنکابن ، رامسر و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی بیان کرد : برخی اینگونه مطرح کردند که قرار است دانشکده پردیس پزشکی رامسر به تنکابن منتقل شود که اینگونه نیست و چنین اتفاقی روی نخواهد داد.

به گفته حسینی پردیس پزشکی رامسر در زمان حاضر فاقد چارت سازمانی و هیات علمی است که با تاسیس دانشکده علوم پزشکی به دانشکد پزشکی رامسر تغییر نام خواهد داد و از چارت سازمانی و هیات علمی بهره مند خواهد شد.

وی یادآور شد : شهرهای غرب مازندران شاید جمعیت زیادی ندارند اما به دلیل گردشگر پذیر بودن میزبان میلیون ها مسافر هستند و تاسیس دانشکده علوم پزشکی می تواند بسیاری از نیازهای حوزه بهداشت و درمان این منطقه را برطرف نماید.

تاسیس دانشگاه علوم پزشکی مستقل در تنکابن غیرمنطقی است

دو سه روز قبل بابایی کارنامی نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس تصمیم وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، تأسیس دانشکده علوم پزشکی مستقل غرب استان در تنکابن را یک تصمیم غیرمنطقی و بدون مطالعه خواند و به شدت به آن انتقاد کرد.

وی افزود: مازندران به ویژه مرکز استان همواره قربانی برخی سیاست‌های اشتباه و تصمیمات غلط برخی دولت‌ها و وزارتخانه‌ها شده است و این سیاست‌ها قطعاً تبعات منفی برای استان خواهد داشت.

بابایی کارنامی با انتقاد شدید از این تصمیم وزارت بهداشت و درمان، تصریح کرد: مازندران و مرکز استان قربانی و جولانگاه بازی‌های سیاسی شده است و اینگونه تصمیمات نه تنها به توسعه و پیشرفت مرکز استان کمک نخواهد کرد بلکه مازندران را دچار مشکلات عدیده خواهد کرد که به صلاح هیچیک از شهرهای استان نیست.

بابایی کارنامی در بخش دیگری از سخنان خود تأسیس دانشکده علوم پزشکی مستقل در غرب استان را بدون توجیح و غیرکارشناسی دانست و خاطر نشان کرد: بی تدبیر وزارت بهداشت و درمان در خصوص این تصمیم غیر قابل توجیه است و وزیر محترم و مسئولین وزارت بهداشت و درمان به جای اینگونه تصمیمات به پروژه‌های نیمه کاره و نیمه تمام استان و برخی مصوبات استانی در دولت قبل و دولت فعلی در حوزه پزشکی توجه داشته باشند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به موقعیت جغرافیایی استان و حضور گردشگران و توریست از سراسر نقاط کشور و حتی جهان، خاطر نشان کرد: زیرساخت‌های مرکز استان در بخش‌های مختلف به ویژه در بخش وزارت بهداشت و درمان هنوز در شأن این استان نیست و متأسفانه در شرایط کرونایی بسیاری از بیمارستان‌های استان دچار مشکلات فراوان بوده‌اند و انتظار می‌رود وزارت بهداشت و درمان به جای گرفتن تصمیمات غیرمعقولانه و غیرکارشناسی برای این معضلات و مشکلات راه حل پیدا کند./ مهر

دانشکده علوم پزشکی تنکابن ذیل مجموعه دانشگاه علوم پزشکی استان باشد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز به این ماجرا و حواشی واکنش داد و خواستار فعالیت دانشکده علوم پزشکی تنکابن ذیل مجموعه دانشگاه علوم پزشکی استان شد چون در آن صورت می تواند یکی از توفیقات مهم محسوب شود.

فرهاد غلامی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این رابطه در جمع خبرنگاران تاسیس دانشکده علوم پزشکی غرب استان را در ذیل مجموعه های این دانشگاه علوم پزشکی مازندران یکی از توفیقات دانست و افزود : در این صورت راه اندازی این دانشکده یک امتیاز ویژه برای حوزه سلامت استان است تا دانشگاه علوم پزشکی مازندران از طریق آن بتواند خدمات خود را در حوزه های مختلف در غرب استان توسعه دهد.

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی مازندران برای گسترش خدمات خود، در راستای راه اندازی دانشکده های مختلف در شهرستان هایی از مناطق بلوک بندی شده استان که از نظر امکانات و تجهیزات آموزشی و درمانی مهیا باشند و بتوانند به عنوان مرجع در این مناطق فعالیت کنند برنامه دارد، افزود: در آینده نزدیک امیدواریم شاهد راه اندازی دانشکده علوم پزشکی در آمل نیز باشیم.

حرف آخر

در سطور اظهار دو نماینده مجلس و رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران از نظرتان گذشت.

همه چیز واضح و آشکار است و احداث دانشگاه علوم پزشکی دوم و سوم مستقل در یک استان نه روالی مرسوم است و نه مطابق قانون.

امیدواریم با تصمیم گیری عاقلانه وزارت بهداشت، دانشکده علوم پزشکی تنکابن در ذیل دانشگاه علوم پزشکی مازندران قرار می کیرد و حواشی مربوطه پایان می یابد.

مهم این نیست که منطقه ای یک دانشگاه علوم پزشکی داشته باشد، مهم این است که هر واحد در هر کجای استان وظایف خود را بخوبی انجام دهد و خدمات شایسته به مردم ارائه دهد.

احداث دانشکده علوم پزشکی فی نفسه در شهرستان ها و حوزه های مختلف ایرادی ندارد اما مساله و حواشی کار از جایی شروع می شود که این واحد قرار است مجزا و مستقل از دانشگاه علوم پزشکی مازندران فعالیت کند و اداره شود.  طبق قوانین و چارت اداری کشور، همه واحدهای علوم پزشکی شهرستان ها باید زیرمجموعه و تحت نظارت و مدیریت دانشگاه علوم پزشکی آن استان باشند. اما این مهم در مازندران بر خلاف سایر استان ها رعایت نمی شود و تنها استانی است که سالها دو دانشگاه علوم پزشکی مستقل دارد و عجیب تر آن که قرار است سومی نیز به آن اضافه گردد!

دیدگاه‌ها (0)
No ratings yet. Be the first to rate!
هنوز دیدگاهی ارسال نشده است
دیدگاه خود را بیان کنید
ارسال دیدگاه به‌عنوان مهمان
×
به این پست امتیاز دهید:
Suggested Locations
Image

مختصری از ما

پایگاه خبری ترنج نیوز از 30 آذر سال 1399 (شب یلدا) فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در 17 مرداد سال 1401 متقارن با روز خبرنگار و روز عاشورای حسینی با اتکا به اهل بیت و توکل بر خدا بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت.

فعالیت های فعلی این پایگاه خبری متشکل از «گروه‌های فرهنگی، هنری، سیاسی، اقتصادی، سلامتی، قضایی، تکنولوژی، ورزشی، طبیعی و اجتماعی» است.

مجوز ما در سامانه جامع رسانه های کشور