طبیعی

نفوذ ریزگرد‌های ترکمنستان به مازندران

نفوذ ریزگرد‌های ترکمنستان به مازندران

ریزگرد‌های صحرای قره قوم ترکمنستان مناطق شرقی استان مازندران را غبارآلود کرد.

مدیرکل هواشناسی مازندران با اشاره به اینکه ساکنان نواحی شرقی مازندران از صبح دیروز گرد و غباری که منشا آن صحرای قره قوم ترکمنستان بود را مشاهده کردند، گفت: ورود این گرد و غبار به استان‌های مازندران و گلستان سال‌های گذشته هم به میزان محدود اتفاق می‌افتاد، اما امسال این میزان افزایش یافته است.

سیدمحمدرضا رضوی افزود: امسال گرمای زیاد و جریان صعود هوا بین گلستان و مازندران سبب شد تا گرد و غبار شدیدتری در مقایسه با قبل بر سر مازندران سایه بیاندازد.

وی با بیان اینکه علت لغو سفر هوایی وزیر کشور به مازندران وجود غبار شدید در سمت شرق باند فرودگاه شهدای ساری بود، گفت: «این گرد و غبار مدت زمان طولانی در فرودگاه و منطقه دشت ناز مستقر بود» و آن را ناشی از نفوذ همین ریزگردها در محدوده مرکز استان دانست.

رضوی گفت: پیش‌بینی می‌شود این گرد و غبار‌ها تا دو روز آینده با شدت و ضعف مناطق شرقی مازندران را تحت تاثیر قرار دهد.

مدیرکل هواشناسی استان مازندران احتمال مشاهده پدیده گرد و غبار دو روز اخیر در شهر‌های مرکزی استان را اندک پیش‌بینی کرد.

بیابان قَرَه‌قوم به معنای شن سیاه، از بزرگ‌ترین کویر‌های شنی جهان است که با۳۵۰ هزار کیلومتر مربع حدود ۷۰ درصد از مساحت کشور ترکمنستان را تشکیل می‌دهد. میانگین جمعیتی این منطقه ۶/۵ نفر در هر کیلومتر مربع و بارندگی در آن هم بسیار کم است به صورتی که در برخی مناطق آن هر ده سال یک بار مقداری بارش دیده می‌شود.

دیدگاه‌ها (0)
No ratings yet. Be the first to rate!
هنوز دیدگاهی ارسال نشده است
دیدگاه خود را بیان کنید
ارسال دیدگاه به‌عنوان مهمان
×
به این پست امتیاز دهید:
Suggested Locations
Image

مختصری از ما

پایگاه خبری ترنج نیوز از 30 آذر سال 1399 (شب یلدا) فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در 17 مرداد سال 1401 متقارن با روز خبرنگار و روز عاشورای حسینی با اتکا به اهل بیت و توکل بر خدا بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت.

فعالیت های فعلی این پایگاه خبری متشکل از «گروه‌های فرهنگی، هنری، سیاسی، اقتصادی، سلامتی، قضایی، تکنولوژی، ورزشی، طبیعی و اجتماعی» است.

مجوز ما در سامانه جامع رسانه های کشور