سرنوشت تلخ ارومیه در انتظار بزرگترین دریاچه جهان

سرنوشت تلخ ارومیه در انتظار بزرگترین دریاچه جهان

در صورت عدم توجه و برنامه‌ریزی درست در آینده‌ای نه‌چندان دور دریای خزر به سرنوشت دریاچه ارومیه دچار خواهد شد.

طبق آمار، سطح آب دریای خزر طی چهار سال گذشته حدود ۳۸ سانتی‌متر کاهش داشته و در اثر کاهش ۱۷۰ سانتیمتری سطح آب خزر از دهه ۷۰ تاکنون بنا بر بررسی‌های کارشناسی مسوولان مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر این عقب‌نشینی قابل ملاحظه دریا به افزایش گستره زیادی از عرصه ساحلی در سواحل شمالی به ویژه غرب مازندران منجر شده است.

بر اساس مطالعه صورت گرفته در سال ٢٠١٧ مشخص شد که آب خزر تا سال ٢٠۵٠ پسروی خواهد داشت و این پسروی بنا به گفته کارشناسان به علت تغییر اقلیم است که احتمال افزایش هم دارد در حالی که حدود ۵۰ درصد پسروی دریایی خزر به سرعت تبخیر آب در آن برمی‌گردد و درصورتی این روند با این سرعت ادامه یابد ٢٠ تا ٢۵ درصد مساحت خزر در بخش شمالی که سواحل روسیه را شامل می‌شود، کاهش خواهد داشت.

نتایج این مطالعات همچنین نشان داده فقط در سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۰ سطح آب دریای خزر با کاهش حدود ۵۰ سانتیمتری مواجه بوده که این رخداد به عقب‌نشینی دریا از ۱۰ متر تا ۱۰۰ متر در سواحل مختلف منجر شده است.

مطالعات و اندازه‌گیری دقیق زمینی که در ایستگاه‌های شاخص ساحلی دریای خزر انجام گرفته این مساله سبب افزایش قابل‌توجه محدوده ساحلی در طول بیش از ۸۵۰ کیلومتر سواحل شمالی کشور شد و کارشناسان معتقدند: با تشدید روند کاهشی آب، شاهد پسروی بیشتر دریا و خروج بخش عمده‌ای از بستر دریا در آینده نه چندان دور باشیم.

با توجه به این رخداد طبیعی به تاکید کارشناسان ضرورت دارد در گام نخست به اهمیت موضوع حفاظت از حریم و بستر دریا و گام بعدی ضرورت دارد مسئولان دست اندکار نسبت به پیامد‌های ناشی از این پدیده توجه جدی و برنامه‌ریزی اصولی و اساسی داشته باشند.

ایجاد چالش در زیرساخت‌ها، کاربری‌های اقتصادی، اجتماعی، اختلال در روند فعالیت بنادر و دریانوردی، صید و صیادی، خشک شدن ذخایر آبی وابسته به دریای خزر (تالاب‌ها - خلیج‌ها) افزایش عرصه ساحل، دخل و تصرف انسانی به حریم دریا و اثرات منفی بر آبخوان‌های ساحلی از جمله اثرات عقب نشینی و کاهش تراز سطح دریای خزر از جمله تبعات منفی ناشی از عقب‌نشینی دریای خزر است.

سواحل خزر در شمال کشور یکی از نقاط زیبا و شورانگیز برای مردم بومی، مسافران و گردشگران دریا دوست است و از طول حدود ۸۰۰ کیلومتری این سرزمین آبی، نزدیک به ۴۰۰ کیلومتر آن در مازندران، ۲۸۶ کیلومتر گیلان و بقیه هم در گلستان است.

بنابراین مازندران با داشتن بیشترین محدوده ساحلی، بسیاری از فعالیت‌های دریایی هم با ایجاد زیرساخت‌ها نظیر سه بندر یکی در امیر‌آباد بهشهر، دیگری در فریدونکنار و اداره‌کل دریانوردی استان مازندران هم در منطقه ویژه اقتصادی نوشهر، اداره کل گمرکات مازندران به مرکزیت نوشهر، دانشگاه علوم دریایی امام‌خمینی(ره) و افزون بر این زیرساخت‌ها، بسیاری از تاسیسات دریایی گردشگری، رفاهی، مراکز صید و صیادی در این خطه استقرار دارد.

در همین پیوند، عده‌ای از صاحبنظران امر برای کاهش آسیب‌پذیری ناشی از عقب‌نشینی آب دریای خزر به زیرساخت‌ها تاکید دارند که باید از هم اکنون مسئولان دست‌اندرکار با مدیریت اصولی، دانش لازم و مدیریت صحیح نسبت به گذر از این چالش جدی این منطقه برنامه‌ریزی اصولی اتخاذ کنند.

به اعتقاد کارشناسان امر ادامه روند معضل پسروی آب خزر به طور قطع بر ساختار اقتصادی و اجتماعی و گردشگری منطقه غرب مازندران تاثیر منفی بر جا می‌گذارد که تا دیر نشده برای حل این مشکل بزرگترین دریاچه جهان باید با برگزاری نشست‌های تخصصی کشور‌های حاشیه این دریا تدابیری اندیشیده شود.

لزوم توجه به مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی

استاد رشته گردشگری استان‌های غرب مازندران و شرق گیلان گفت: پسروی یا پیش روی آب خزر یا هر منابع آبی نظیر دریا‌ها و اقیانوس‌ها امری طبیعی است، اما کارشناسان امر باید دوره‌های زمانی و بازگشت آن را دقیق بررسی کنند.

محمدرضا اورمزدی افزود: ما امروز در بحث مناطق ساحلی متولی مشخص نداریم در حالی که در کشور‌های پیشرفته دنیا مدیریت یکپارچه ساحلی دارند که با توام با مدیریت شهرداری‌ها، شورا‌های محلی، مجلس و نهاد‌های ذیربط نظارت دارند.

وی فقدان مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی را پاشنه آشیل صنعت گردشگری ساحلی ایران برشمرد و بر ضرورت توجه برنامه‌ریزان به این مهم تاکید کرد.

لزوم ورود سازمان پدافندغیرعامل

مدیرکل سابق بنادر و دریانوردی استان مازندران در این باره گفت: برای توسعه زیرساخت‌های بنادر این استان همزمان با پسروی آب دریای خزر و پیشگیری از اختلال در روند تردد ناوگان حمل و نقل دریایی نامه‌نگاری‌های فراوانی با این سازمان صورت گرفته و این موضوع در حال پیگیری است.

محمدتقی انزانپور که به تازگی عهده‌دار مسئولیت بندر امیرآباد مازندران شده است افزود: با توجه به روند کاهشی آب دریای خزر سازمان‌های پدافند غیرعامل باید تدابیری بیندیشند تا کمترین مخاطرات را در سواحل شاهد باشیم.  از سال ۱۳۹۶ طرحی تحت عنوان طرح سامانه رسوبگیر در بندر منطقه ویژه اقتصادی نوشهر در دستور کار قرار گرفت و مطالعات این طرح کلید خورد و طی سه سال به سرانجام رسید و بر مبنای آن قرار است حوضچه‌های این بندر چند صد متری به سمت جلو توسعه یابد قبل از آنکه نوسانات آب دریای خزر در این محدوده که مکان تخلیه و بارگیری کشتی‌هاست مشکلی ایجاد کند و البته این پیش بینی‌ها نیرو‌های این بندر بود که به درستی انجام گرفت. افزون بر این پیگیری‌ها، راهکار‌های اجرایی هم پیش‌بینی شده و اگر به تایید مشاوران در سازمان بنادر و دریانوردی برسد و مصوب شود اقداماتی مانند عملیات استحصال آب دریای خزر به گستره حدود ۱۳.۵ هکتار انجام خواهد گرفت.

مدیرکل وقت بنادر و دریانوردی استان مازندران گفت: در این زمینه موج‌شکن‌های جدید در ضلع غربی به طول حدود ۴۰۰ متر و در ضلع شرقی هم به طول حدود ۶۵۰ متر ساخته می‌شود ضمن آنکه با رعایت الزامات زیست‌محیطی در استحصال زمین از دریا، پست‌های اسکله هم جلوتر خواهد رفت.

انزانپور افزود: آنچه بررسی میدانی شده عمیق‌ترین نقطه سواحل شمالی دریای خزر در استان مازندران در محدوده نوشهر است البته پسروی آب در این منطقه بیشتر از شرق این استان تا مرکز است و پیش‌بینی می‌شود با این روند کاهشی آب دریای خزر بیش از سه دهه سازمان‌های پدافند غیرعامل تدابیری بیندیشند تا کمترین مخاطرات در سواحل شاهد باشیم.  تا این لحظه روند تخلیه و بارگیری کالا ناوگان حمل و نقل دریایی از کشور‌های روسیه و قزاقستان به این بندر در پهلوگیری مشکلی نداشتیم سعی شده همزمان با کاهش آب دریای خزر عملیات لایروبی هم برای عمیق‌تر شدن محدوده حوضچه انجام گیرد.

بندر نوشهر با قدمتی حدود ۹۰ سال و مساحت حدود ۸۸ هکتار دارای ۱۱ پست اسکله تجاری و خدماتی و تجهیزات مدرن بندری و دریایی، از ظرفیت مناسبی برای تخلیه و بارگیری انواع کالا و پذیرش کشتی‌های تجاری با ظرفیت بالغ بر شش هزار و ۵۰۰ تن در سال را دارد.

استان مازندران دارای سه بندر فعال شامل نوشهر، فریدونکنار و امیرآباد است که بنادر منطقه ویژه اقتصادی نوشهر و فریدونکنار زیر نظر اداره‌کل بنادر و دریانوردی مازندران مستقر در نوشهر قرار دارد.

سد سازی‌ها و کاهش نزولات جوی عامل اصلی

استادیار گروه زمین‌شناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد چالوس در این ارتباط گفت: عقب‌نشینی آب دریای خزر موضوع جدیدی نیست در گذشته‌های دور هم این رخداد طبیعی در شمال کشور شاهد بوده‌ایم؛ اما اگر همان زمان ضوابط رعایت حریم و بستر دریا رعایت می‌شد امروز دغدغه خشکی محدوده ساحلی و آسیب‌رسانی آن به زیرساخت‌ها و کاربری‌های فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را نداشتیم.

جهانگیر اسماعیلی افزود: در دهه ۷۰ قانون تعیین بستر و حریم دریای خزر را مشخص شد که سطح تراز آب دریا تا فاصله ۶۰ متری جزو حریم محاسبه شد و در برخی از نقاط ساحلی دریا از آن خط گذشته و زیرساخت و تاسیسات دریایی انجام گرفته است و این خلاف قانون بوده است. از آن زمان تاکنون متاسفانه برخی از ادارات و دستگاه‌های اجرایی مانند منابع طبیعی و آبخیزداری به بهانه دریافت اجاره بستر اراضی ساحلی را در اختیار بخش‌های خصوصی داد که اقدام به ایجاد زیرساخت‌ها نظیر اسکله، طرح‌های دریا، صیدگاه و سایر تاسیسات گردشگری کردند.

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس گفت: در تصاویر ماهواره‌ای هم نشان داده که خط تراز آب دریای خزر در آن زمان چه میزان بوده است و امروز یکی از علت‌های کاهش سطح آب دریای خزر و پسروی آن ناشی از سد سازی‌های متعدد و همچنین کاهش نزولات جوی است.

تاثیر منفی و متفاوت بر فعالیت شیلاتی

مدیرکل شیلات مازندران هم به تازگی در بازدیدی از مصب رودخانه بابلرود در بندر صیادی شهرستان بابلسر به رسانه‌ها اعلام کرد: پسروی آب دریای خزر تاثیرات منفی و متفاوتی را برای فعالیت‌های شیلاتی از جمله طرح‌های پرورش ماهیان خاویاری در اراضی ساحلی (بااستفاده از آب دریا)، تردد شناور‌های کیلکاگیر و همچنین مهاجرت ماهیان رودکوچ دریایی به مناطق بالادست رودخانه‌ها را به همراه خواهد داشت.

قاسم کریم‌زاده گفت: مصب رودخانه‌های استان که محل تلاقی دریا با رودخانه‌هاست، محل اصلی مهاجرت و زایشگاه تخم‌ریزی آبزیان بوده که دچار افت کاهش سطح آب می‌شوند و این اداره با بهره‌گیری از مشارکت‌های مردمی به ویژه تشکل‌های صیادی و دستگاه‌های اجرایی در سطح ملی و استانی، سازمان شیلات ایران، مدیریت بحران استان، فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها درصدد فراهم نمودن شرایط مناسب برای تردد شناور‌های صیادی و کیلکاگیر است.

به گفته این مسئول استانی در این زمینه مکاتبات و پیگیری‌های متعدد را انجام دادیم که هم اکنون یک دستگاه کاترساکشن در مصب رودخانه بابلرود در حال لایروبی مسیرهاست.

کریم‌زاده خاطرنشان کرد: با توجه به پیگیری‌های بعمل آمده در نظر است یک دستگاه بیل و بارج از سوی سازمان شیلات ایران پس از طی مراحل قانونی در اختیار استان قرار گیرد که امیدواریم بتوانیم زمینه لازم را برای تردد شناور‌های صیادی فراهم کنیم.

پسروی آب خزر گریبان کشور‌های حاشیه را خواهد گرفت

عضو هیئت عامل و معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی هم در این باره گفت: کاهش تراز سطح آب دریای خزر مختص ایران نیست و این چالش جدی گریبانگیر همه کشور‌های حاشیه خزر است.

مجید علی نازی در نشست کمیته لایروبی بنادر شمالی که به میزبانی بندر نوشهر در ماه جاری برگزار شد، افزود: برای برون‌رفت از این بحران نیازمند تقویت تجهیزات و امکانات در این حوزه هستیم که اقدامات اثربخشی در حال انجام است تا به اهدافمان که افزایش ایمنی تردد کشتی‌های تجاری است دست پیدا کنیم. در زمان حاضر در سال‌های اخیر در زمینه ابنیه و تأسیسات در بنادر کشور اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است و در بخش ناوگان و تجهیزات دریایی و لایروبی هم برنامه‌های مدون و جامعی در دست اقدام است.

عضو هیئت عامل و معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر آنکه باید برای حل ریشه‌ای مسائل دریایی اساسی برنامه‌ریزی شود، خاطرنشان کرد: با تجهیزات موجود در بنادر شمالی باید نسبت به رفع مشکلات آن‌ها به ویژه در بحث لایروبی تمهیدات لازم اندیشیده شود، زیرا همواره نشان دادیم که با اندک امکانات هم می‌توان کار‌های بزرگی انجام داد و بنابراین باید تلاش بیشتری کنیم تا به شرایط مطلوب و پایدارتری دست یابیم.

وضعیت بحرانی است

در همین ارتباط، عضو هیئت عامل و معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: تراز آب دریای خزر در شرایط بسیار بحرانی رو به کاهش است و به تبع یکسری از آسیب‌ها را در نوار ساحلی در پی خواهد داشت.

علی فتحی در ماه شهریور سال جاری در سالن همایش‌های بندر نوشهر به بررسی و پایش مستمر تراز آب دریای خزر در مازندران با توجه به مستقر بودن یکی از دستگاه‌های پایش در نوشهر اشاره کرد و اظهار داشت: سازمان بنادر تمهیداتی در بحث سواحل و لایروبی‌ها دارد که به لحاظ شرایط فنی و تجهیزات محدودیت مواجه است.

وی با اشاره به کاهش تراز آب دریای خزر اظهار داشت: با توجه به این مهم در این بخش توسعه اراضی را خواهیم داشت که باید مسئولان باید برنامه‌ریزی در بخش‌های مختلف داشته باشند تا با مدیریت مناسب از تکرار سرگذشت تلخ گذشته در سواحل جلوگیری شود.

فتحی از فعالیت کمیته سواحل در سطح استان اشاره و تصریح کرد: در این کمیته‌ها برای رسیدگی به چالش‌ها بهره گرفته شود با توجه به این که دبیرخانه آن در سازمان مستقر است می‌طلبد که مدیران استانی، چالش‌های سطح بخش سواحل در این کمیته برطرف شود. سازمان بنادر و دریانوردی در یک مطالعه مدیریت یکپارچه برای پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر مناطق ساحلی کشور را انجام داده است.

سواحل خزر در شمال کشور یکی از نقاط زیبا و شورانگیز برای هموطنان است که همواره پذیرای انبوهی از مسافران در فصول مختلف سال است، این خط ساحلی هفت هزار کیلومتری در طول سالیان دستخوش تغییرات زیادی شده و کشور‌های اطراف خود را تحت تاثیر قرار داده است؛ دریای خزر با وسعت ۶۰۰ هزار و ۳۸۴ کیلومتر مربع به عنوان بزرگ‌ترین دریاچه جهان است که کشور‌های ایران، روسیه، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان اطراف این دریاچه واقع شده‌اند و از مواهب آن بهره‌مند می‌شوند.

دریای خزر دارای حدود ۴۰۰ گونه آبزی است که وجود ماهیان خاویاری ارزش آن را چندین برابر کرده است، همچنین خزر بعد از خلیج فارس و سیبری دارای سومین مقام از نظر دارا بودن ذخایر نفت و گاز در ساحل و زیر بستر است از این رو این حوضه آبی از لحاظ اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی دارای ارزش زیادی است که کشور‌های اطراف آن با علم به این مواهب باید در حفاظت از آن تلاش کنند.

منبع : پایگاه خبری آفتاب‌

دیدگاه‌ها (0)
No ratings yet. Be the first to rate!
هنوز دیدگاهی ارسال نشده است
دیدگاه خود را بیان کنید
ارسال دیدگاه به‌عنوان مهمان
×
به این پست امتیاز دهید:
Suggested Locations
Image

مختصری از ما

پایگاه خبری ترنج نیوز از 30 آذر سال 1399 (شب یلدا) فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در 17 مرداد سال 1401 متقارن با روز خبرنگار و روز عاشورای حسینی با اتکا به اهل بیت و توکل بر خدا بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت.

فعالیت های فعلی این پایگاه خبری متشکل از «گروه‌های فرهنگی، هنری، سیاسی، اقتصادی، سلامتی، قضایی، تکنولوژی، ورزشی، طبیعی و اجتماعی» است.

مجوز ما در سامانه جامع رسانه های کشور