فرهنگی

«پاسدارِ منصف» در حوزه هنری مازندران

«پاسدارِ منصف» در حوزه هنری مازندران

ویژه‌برنامه بزرگداشت چهلمین روز درگذشت شهادت‌گونه «محمدحسین منصف» پژوهشگر و نویسنده دفاع‌ مقدس در حوزه هنری مازندران برگزار شد.

ترنج‌نیوز/سیدمحسن رجبیان: عصر چهارشنبه ویژه‌برنامه بزرگداشت «محمدحسین منصف» پژوهشگر و نویسنده دفاع‌مقدس در سالن شهید باغبانی حوزه هنری مازندران با حضور مهدی معصومی گرجی رئیس حوزه هنری مازندران، مرتضی سرهنگی پژوهشگر ادبیات مقاومت و پایداری، سرهنگ حسین محمودی مسئول مرکز حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه کربلای مازندران، همرزمان و دوستان خانوادگی،‌ خانواده و اقشار مختلف مردم برگزار شد.

مراسم با پخش دو فیلم کوتاه از زندگی و مرگ شهادت‌گونه محمدحسین منصف آغاز شد و شعرخوانی میثم رنجبر، دبیر محفل ادبی کتابخانه‌های عمومی استان مازندران و اجرای سرودهای مذهبی و آیینی گروه موسیقی ادامه یافت.

در بخش دیگری از این آیین گرامیداشت مرتضی سرهنگی در سخنانی که به کتاب «شب موصل»، خاطرات سردار آزاده محمدحسین منصف که به کوشش «حسن شیردل» جمع‌آوری و تدوین شده است، اختصاص داشت، گفت:  منصف در این کتاب احساسات خویش را پنهان نکرده‌ و این نکته‌ بسیار مهمی است که کتاب را خواندنی و قابل لمس می‌کند.

این روزنامه‌نگار و پژوهشگر ادبیات پایداری افزود: منصف ۲ شب بعد از ازدواج، به اسارت درآمد و افسر عراقی در نخستین حرکت، حلقه ازدواجی و پلیوری که همسر شهید برای او بافته بود را غارت می‌کند.

این چهره فرهنگی با بیان اینکه شیهد منصف با صبوری از پس مشکلات شخصی و خانوادگی بسیاری که با آن دست به گریبان بود بر می‌آمد، تصریح کرد: با همه این‌ها وی نه خانواده را رها کرد و نه جبهه را.
 
سرهنگی بر اثرگذاری کتاب‌های حوزه ادبیات پایداری و دفاع مقدس در شکل‌گیری اندیشه و رشد انسان تاکید کرد و ادامه داد: ما برای گذر از بحران‌های زندگی به خواندن این کتاب‌ها احتیاج داریم.

وی با بیان این که کتاب شب موصل نخستین کتاب از خاطرات آزادگان مازندران است، گفت: نکته مهم خواندن ادبیات پایداری این است که قیمت تمام‌شده جنگ را برای ما روشن و مشخص می‌کند.
 

رئیس حوزه هنری مازندران نیز در این مراسم ضمن اشاره به اینکه تاریخ ادبیات پایداری ما مملو از «منصف»‌هایی است که شاید منصفانه به آنها پرداخته نشده است،‌ گفت: تقارن چهلمین روز از شهادت آزاده سرافراز، با سالروز ورود آزادگان به میهن اسلامی، پیام بزرگی با خود به همراه دارد. تاریخ منصف‌ها فراموش نمی‌کند و مردم این سرزمین قدردان کسانی هستند که با ایثار جان و مال خود، از مرزهای عقیدتی و میهنی دفاع کردند.

مهدی معصومی گرجی با اشاره به این که تاریخ دفاع مقدس باید برای نسل جدید تبیین شود، گفت: حوزه هنری مازندران در این زمینه به سهم خود به تولید محتوا اعم از انتشار کتاب، آثار هنری و تجسمی و مواردی از این دست می‌پردازد.

وی خاطرنشان کرد: کم‌ترین وظیفه ما در قبال رزمندگان و جان‌برکفان ایران اسلامی، زنده نگاه داشتن یاد و خاطره آنهاست.

در پایان این مراسم با اهدای تابلو نقاشی پرتره شهید از خانواده و همسر شهید محمدحسین منصف قدردانی شد.

عکس‌ها: سایت حوزه هنری مازندران

دیدگاه‌ها (0)
No ratings yet. Be the first to rate!
هنوز دیدگاهی ارسال نشده است
دیدگاه خود را بیان کنید
ارسال دیدگاه به‌عنوان مهمان
×
به این پست امتیاز دهید:
Suggested Locations
Image

مختصری از ما

پایگاه خبری ترنج نیوز از 30 آذر سال 1399 (شب یلدا) فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در 17 مرداد سال 1401 متقارن با روز خبرنگار و روز عاشورای حسینی با اتکا به اهل بیت و توکل بر خدا بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت.

فعالیت های فعلی این پایگاه خبری متشکل از «گروه‌های فرهنگی، هنری، سیاسی، اقتصادی، سلامتی، قضایی، تکنولوژی، ورزشی، طبیعی و اجتماعی» است.

مجوز ما در سامانه جامع رسانه های کشور