اقتصادی

بحران خشکسالی مازندران بدون ساخت سد قطعی است

 بحران خشکسالی مازندران بدون ساخت سد قطعی است

معاون طرح و توسعه شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران:قطعا تا ۱۰ سال آینده این استان با بحران خشکسالی و پیامد‌های ناشی از سیلاب مواجه می‌شود.

به گزارش  خبرگزاری صداوسیمای مرکز مازندران، معاون طرح و توسعه شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران، با انتقاد از مخالفت‌ها نسبت به سدسازی گفت: بر اساس آمار و اطلاعات کارشناسی و مطالعات انجام شده، قطعا مازندران تا ۱۰ سال آینده با بحران خشکسالی و پیامد‌های ناشی از سیلاب مواجه می‌شود.

حیدر داوودیان بر لزوم مهار آب با ساخت سد‌های جدید در مازندران تاکید کرد و افزود: اهمیت سدسازی و مهار آب‌های سطحی در استان از این جهت ضروری است که حدود نیمی از این نعمت خدادادی هرز می‌رود.

او با بیان اینکه با تغییر اقلیم وضعیت بارش‌ها از نم‌نم باران به بارندگی‌های سیل‌آسا تغییر کرد گفت: نمونه بارز آن بارش بیش از ۴۰۰ میلیمتری طی کمتر از یک روز در سال آبی جاری بود که اگر سد‌های البرز و دیگر سازه‌های مشابه نبود، با بحران آب‌گرفتگی شهر‌ها و از بین رفتن واحد‌های مسکونی و اراضی کشاورزی مواجه می‌شدیم.

داوودیان افزود: نیاز آبی سالانه مازندران برای مصارف کشاورزی، آشامیدنی و صنعتی ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون متر مکعب است، ولی پرسش این است که چرا با داشتن ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب در استان، بخش‌های کشاورزی، صنعت و آب آشامیدنی مردم دچار مشکل است و هشدار بحران نیز صادر می‌شود؟ دلیل این وضعیت بی‌توجهی به اجرای طرح‌های مهار آب‌های سطحی است.

معاون طرح و توسعه شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران گفت: اکنون حجم ذخیره آب سد شهید رجایی طی حدود دو دهه اخیر به کمترین میزان رسیده و از ظرفیت ۱۶۲ میلیون متر مکعبی این سد فقط ۲۰ میلیون متر مکعب آب وجود دارد که این نشانه بحران آبی در حوزه کشاورزی و شرب شهرستان‌های ساری و میاندورود است.

او گفت: اگر سال آبی آینده کم بارش باشد کشاورزی و آب شرب ساری دچار مشکل جدی می‌شود. اما در چنین وضعیتی برای ساخت سد زارم‌رود که دارای ردیف اعتباری و مجوز است همچنان با چالش اجرا مواجه هستیم.

داوودیان با بیان این‌که در حال حاضر فقط ۱۰ درصد آب‌های سطحی استان مهار می‌شود، افزود: مازندران باید به مهار آب مطمئن برسد و این وضعیت با سدسازی محقق می‌شود. اکنون ساخت پنج سد از جمله سد‌های هراز، سجارود، زارم‌رود و کسلیان را در مد نظر داریم. هفت سد هم در دست مطالعه قرار دارد.

معاون طرح و توسعه شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران گفت: با بهره‌برداری از پنج سد در دست ساخت، مجموع مهار آب در استان به ۴۷ درصد افزایش می‌یابد.

دیدگاه‌ها (0)
No ratings yet. Be the first to rate!
هنوز دیدگاهی ارسال نشده است
دیدگاه خود را بیان کنید
ارسال دیدگاه به‌عنوان مهمان
×
به این پست امتیاز دهید:
Suggested Locations
Image

مختصری از ما

پایگاه خبری ترنج نیوز از 30 آذر سال 1399 (شب یلدا) فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در 17 مرداد سال 1401 متقارن با روز خبرنگار و روز عاشورای حسینی با اتکا به اهل بیت و توکل بر خدا بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت.

فعالیت های فعلی این پایگاه خبری متشکل از «گروه‌های فرهنگی، هنری، سیاسی، اقتصادی، سلامتی، قضایی، تکنولوژی، ورزشی، طبیعی و اجتماعی» است.

مجوز ما در سامانه جامع رسانه های کشور