توزیع و نهشت خاکستر آتشفشانی در سواحل دریای خزر

توزیع و نهشت خاکستر آتشفشانی در سواحل دریای خزر

یک پژوهشگر گفت: مطالعات انجام شده روی رسوبات کواترنری دریای خزر، توزیع و نهشت خاکستر آتشفشانی را در سواحل دریای خزر تایید می‌کند؛ اما میزان نفوذ گدازه‌ها ، لاهار و جریان پیروکلاستیک صرفا به دره‌های اطراف دماوند محدود می‌شود.

همایون خوشروان یک پژوهشگر در ارتباط با خاکسترهای آتشفشان دماوند امروز در گفتگو با فارس اظهار کرد: دره ناندل در یال شمال شرقی آتشفشان دماوند شکل گرفته است که اگر خدای ناکرده آتشفشان دماوند فوران کند مخاطرات آن می‌تواند خطرناک باشد.

وی افزود: جریان‌های لاهار با تخته سنگ‌های بزرگ همراه با خاکسترهای آتش‌فشانی و بارندگی به سمت پایین حرکت کرده و هر چه در مسیر قرار دارد را تخریب می‌کنند.

این پژوهشگر بیان کرد: خاکسترهای آتشفشانی ممکن است باعث خفگی افرادی شوند که در پیرامون آتشفشان وجود دارند.

وی بیان کرد: مواد آتشفشانی شامل جریان پیروکلاستیک با ذرات قلوه سنگی آندزیتی، بازالت و گوگرد در درون سیمان خاکستر آتشفشانی بوده که در قسمت میانی توالی رسوبات خاکستر آتشفشانی یا توف نهشت یافته است.

این پژوهشگر اضافه کرد: نکته جالب توجه در این میان جریان‌های پیروکلاستیک بسیار شدید با دانه بندی بسیار درشت دانه تر در دره ناندل نسبت به دره گزنه است و این موضوع به خوبی نشان می‌دهد که کوه دماوند در زمان آتشفشانی بیشتر مناطق شمال شرقی را دچار تخریب و ویرانی قرار می‌دهد، رشد زبانه آتشفشانی از جنس آندزیت در دره ناندل هم این موضوع را تایید می‌کند.

خوشروان تصریح کرد: ترکیب ساختاری و فیزیوگرافی آتشفشان دماوند نشان می‌دهد که شعاع تاثیر پراکنش گدازه، خاکستر آتشفشان،  بمب‌های آتشفشانی و لاهار   و جریان‌های پیروکلاستیک بیشتر متوجه یال شمالی آتشفشان دماوند است، بنابراین پتانسیل خطر آتشفشان دماوند در مناطق مشرف به سواحل دریای خزر، آمل ، نمارستاق، دریوک بسیار بیشتر بوده است.

وی گفت: در مطالعاتی که بر روی رسوبات کواترنری دریای خزر داشتم خاکسترهای آتشفشانی در اعماق زمین در زمان آشکوب باکووین یعنی حدود ۴۰۰ هزار سال قبل مشاهده شد و این موضوع به خوبی توزیع و نهشت خاکستر آتشفشانی را در سواحل دریای خزر تایید می‌کند؛ اما میزان نفوذ گدازه‌ها ، لاهار و جریان پیروکلاستیک صرفا به دره‌های اطراف دماوند محدود می‌شود.

دیدگاه‌ها (0)
No ratings yet. Be the first to rate!
هنوز دیدگاهی ارسال نشده است
دیدگاه خود را بیان کنید
ارسال دیدگاه به‌عنوان مهمان
×
به این پست امتیاز دهید:
Suggested Locations
Image

مختصری از ما

پایگاه خبری ترنج نیوز از 30 آذر سال 1399 (شب یلدا) فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در 17 مرداد سال 1401 متقارن با روز خبرنگار و روز عاشورای حسینی با اتکا به اهل بیت و توکل بر خدا بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت.

فعالیت های فعلی این پایگاه خبری متشکل از «گروه‌های فرهنگی، هنری، سیاسی، اقتصادی، سلامتی، قضایی، تکنولوژی، ورزشی، طبیعی و اجتماعی» است.

مجوز ما در سامانه جامع رسانه های کشور