فرهنگی

دومین دوره اجرای نمایش‌های ایرانی عاشورایی استان مازندران

دومین دوره اجرای نمایش‌های ایرانی عاشورایی استان مازندران

دومین دوره اجرای نمایش‌های ایرانی عاشورایی استان مازندران که از ۱۲ تا ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ در ساری برگزار می‌گردد.

سرویس فرهنگی ترنج‌نیوز : دبیر دومین دوره اجرای نمایش‌های ایرانی عاشورایی استان مازندران با اعلام این خبر، از حضور گروه‌ها و چهره‌های تازه در این رویداد هنری خبر داد.

علی شیدایی‌فر با بیان اینکه این رویداد هنری پس از دو سال وقفه برگزار می‌شود‌، گفت: پس از اجرای اولین دوره و پس از یک وقفه دو ساله، به همت مدیر‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، دومین دوره این رویداد با حضور ۸ گروه برتر نقال، پرده‌خوان و مقتل‌خوان و ۳ گروه برتر شبیه‌خوانی استان مازندران از ۱۲ تا ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ به مدت ۳ روز در میدان امام حسین (ع) ساری برگزار خواهد شد.

شیدایی‌فر افزود: در این دوره، سه گروه حرفه‌ای و برتر شبیه‌خوانی از شهرهای بابلسر، آمل و امیرکلا با همراهی اساتید برتر شبیه‌خوانی استان به عنوان معین‌البکا و ۵ اثر انفرادی در رشته‌های نقالی، پرده‌خوانی و مقتل‌خوانی از سراسر استان مازندران حضور خواهند داشت.

وی تصریح کرد: تفاوت این دوره با اولین دوره آن، حضور گروه‌ها و چهره‌های جدید است؛ مضاف بر اینکه سعی کردیم اجراهای این رویداد را در دل مردم ببریم و از این رو کمک بر ترویج این هنر اصیل ایرانی نیز کرده باشیم.

دبیر دومین دوره اجرای نمایش‌های ایرانی عاشورایی گفت: این دوره رقابتی نیست و به صورت همایشی و با تقدیر از گروه‌های شرکت‌کننده همراه خواهد شد و سال آینده تلاش خواهیم کرد این رویداد را به صورت منطقه‌ای و با حضور استان‌های گیلان، البرز، سمنان، تهران و مازندران و با رویکردی مبتنی بر آموزش محوری و با دعوت از اساتید به‌نام این عرصه برگزار کنیم.

شیدایی‌فر هدف از برگزاری چنین رویدادی را آشنایی نسل جوان و نوجوان با هنرهای اصیل و آیینی کشورمان و تولید آثار فاخر مذهبی در مسیر فرهنگ و ارزش‌های ایرانی اسلامی دانست و از تقدیرِ پیشکسوتان نمایش‌های آیینی-مذهبی در اختتامیه این رویداد خبر داد.

این همایش از ساعت ۱۷ روز یکشنبه ۱۲ شهریور با نقل «مسلم ابن عقیل (ع)» توسط مرشد محمدمهدی مرادی آغاز شد. پس از آن، مرشد ابوالقاسم رجبی از ساری، نقل «حر ابن ریاحی» را در ساعت ۱۷:۳۰ اجرا کرد و تعزیه «حضرت علی‌اکبر ( ع)» با معین‌البکایی حاج‌علی باقری کله‌بستی از بابلسر، در ساعت ۱۸ برای مخاطبان اجرا شد.

برنامه‌های روز دوم این همایش (دوشنبه ۱۳ شهریور)، نقالی «حضرت علی‌اصغر (ع)» با اجرای مرشد مهسا شعبانی از بهشهر، مقتل‌خوانی «حضرت سیدالشهدا (ع)» با اجرای مرشد احمد رجبی از ساری و تعزیه «مجلس حضرت عباس (ع)» با معین البکایی حاج‌رضا رضوانی از آمل خواهند بود.

در روز آخر (سه‌شنبه ۱۴ شهریور)، پرده‌خوانی «واقعه کربلا» با اجرای جواد آقاپور از آمل و تعزیه مجلس امام‌حسین (ع) با معین البکایی حاج‌محسن جوادی از بند پی بابل به نمایش در خواهند آمد.

مراسم اختتامیه این همایش، ساعت ۱۸ روز سه‌شنبه ۱۴ شهریور در میدان امام حسین( ع) ساری برگزار خواهد شد.

دیدگاه‌ها (0)
No ratings yet. Be the first to rate!
هنوز دیدگاهی ارسال نشده است
دیدگاه خود را بیان کنید
ارسال دیدگاه به‌عنوان مهمان
×
به این پست امتیاز دهید:
Suggested Locations
Image

مختصری از ما

پایگاه خبری ترنج نیوز از 30 آذر سال 1399 (شب یلدا) فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در 17 مرداد سال 1401 متقارن با روز خبرنگار و روز عاشورای حسینی با اتکا به اهل بیت و توکل بر خدا بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت.

فعالیت های فعلی این پایگاه خبری متشکل از «گروه‌های فرهنگی، هنری، سیاسی، اقتصادی، سلامتی، قضایی، تکنولوژی، ورزشی، طبیعی و اجتماعی» است.

مجوز ما در سامانه جامع رسانه های کشور