فرهنگی

کتابخوانی و پژوهش باید در محور حیات فکری نسل امروز قرار گیرد

کتابخوانی و پژوهش باید در محور حیات فکری نسل امروز قرار گیرد

شصت‌وچهارمین جلسه‌ی انجمن کتابخانه‌های عمومی استان در استانداری مازندران برگزار شد.

به گزارش سرویس فرهنگی ترنج‌نیوز و به نقل از روابط‌ عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی مازندران، شصت‌وچهارمین جلسه‌ی انجمن کتابخانه‌های عمومی استان با حضور روح‌الله سُلگی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران، حامد اسماعیلی، مشاور استاندار، علی‌اصغر احمدی، مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری، سکینه‌خاتون مهدیان‌پور، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان، معاونین اداره‌کل، خیّرین، اعضای حقیقی و حقوقی انجمن، به منظور بررسی مسائل و چالش‌های توسعه‌ی پروژه‌های کتابخانه‌ای، به‌ویژه کتابخانه‌ی مرکزی ساری، عصر یکشنبه (9 مهرماه 1402) در دفتر معاون سیاسی استانداری برگزار شد.

روح‌الله سلگی در شصت‌وچهارمین نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی مازندران، اظهار کرد: هر جامعه‌ای که سرانه‌ی مطالعه‌ی بیشتری داشته باشد با بحران‌های اجتماعی کمتری مواجه می‌شود.

وی با بیان اینکه نسل نوجوان امروز، انسی با کتابخوانی ندارد، افزود: باید نسل نوجوان نونهال را تقویت کنیم که دوستی بیشتری با کتاب داشته باشند.

معاون سیاسی استاندار مازندران با اشاره به اینکه جزو کشورهایی هستیم که در آن، سرانه‌ی مطالعه‌ خیلی قابل‌توجه نیست، گفت: مردم مازندران همواره از زمانه‌ی خود جلوتر بودند و توانستند 1200 سال قبل، نظام سیاسی تشکیل دهند و جریان‌سازی فکری و فرهنگی شکل دادند و قبل از اسلام هم خالق آثار خوبی بودند و با این پیشینه، نباید بگذاریم نسل امروز از کتاب و پژوهش، فاصله بگیرد.

این مسئول با بیان اینکه خیّران در متفکّرشدن نسل آینده، نقش اثرگذار دارند، تصریح کرد: مردم مازندران در امور خیر هم بسیار پیشتاز هستند.

سلگی با اشاره به تقسیم‌بندی مطالعه به سه بخش مطالعه برای ضرورت‌وتحصیل، مطالعه برای لذّت‌وکنجکاوی و مطالعه برای فرزانه‌وار زیستن، ادامه داد: بخش "مطالعه برای فرزانه‌وار زیستن" در کشور ما بسیار کمرنگ است و باید نسل امروز را به این بخشِ مطالعه سوق دهیم و البته کتابخانه‌ی جذّاب هم در این زمینه اثرگذار است.

وی با بیان اینکه آموزش‌وپرورش در این زمینه، نقش مهمی دارد و البته سایر دستگاه‌ها هم باید به آموزش‌وپرورش کمک کنند، خاطرنشان کرد: مدرسه‌ها در بحث علم‌ودانش باید تقویت شوند.


مشارکت 47 میلیارد تومانی خیّران مازندرانی

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران در این نشست، گفت: در مازندران 121 کتابخانه داریم که از این تعداد، 38 کتابخانه روستایی و 83 کتابخانه شهری است.

سکینه‌خاتون مهدیان‌پور با اشاره به اینکه، در 6 ماه نخست امسال، 417 هزار نسخه‌ی کتاب امانت داده شد، اظهار کرد: از این تعداد، 370 هزار جلد مربوط به کتابخانه‌های شهری و مابقی در روستاها بود.

وی با بیان اینکه کتابخانه، پایگاه فرهنگی‌ و اجتماعی است، افزود: مراجعان مختلفی در کتابخانه‌ها داریم و برنامه‌های مختلفی برای گروه‌های سنّی مختلف، برگزار می‌کنیم.

این مسئول با اشاره به مراجعه 262هزار نفر در سال جاری به کتابخانه‌های عمومی استان، بیان کرد: در کتابخانه‌های عمومی استان 100هزار نفر عضو داریم.

مهدیان‌پور با بیان اینکه نخستین پیشخان کتابخوانی در مازندران در هفته‌ی دولت به بهره‌برداری رسید، تصریح کرد: همچنین در سال جاری 2 کتابخانه را افتتاح و یک کتابخانه هم بازسازی کردیم.

وی با اشاره به اجرای سه‌هزار و 721 برنامه‌ی فرهنگی در 6 ماه نخست امسال در کتابخانه‌های عمومی مازندران، ادامه داد: 52هزار و 288نفر در این برنامه‌ها مشارکت کردند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران خاطرنشان کرد: ساحل دانایی جزو برنامه‌های ویژه‌ای بود که در ساحل شهرهای ساری، بابلسر، نور، چالوس، فریدونکنار و نوشهر برگزار کردیم و پُرمخاطب بود.

این مسئول با اشاره به مشارکت 19 میلیارد تومانی خیّران در سال گذشته به کتابخانه‌های عمومی استان که شامل اهدای کتاب، مِلک، زمین، وجه نقد و موارد دیگر بود، اظهار کرد: در 6 ماهه‌ی نخست امسال هم، 47 میلیارد تومان از سوی خیّران اهدا شده که یک واحد ساختمان نیز جزو همین موارد است.

مهدیان‌پور با بیان اینکه، از 31 پروژه‌ی نیمه‌تمام کتابخانه‌های عمومی استان، هشت پروژه‌ شهری و 23 پروژه‌ روستایی است، افزود: 62 میلیارد تومان اعتبار لازم است تا همه‌ی 23 پروژه روستایی به بهره‌برداری برسد.

وی گفت: کتابخانه‌ی مرکزی مازندران که مطالبه‌ی مردمی است از سال ۱۳۸۶ کلنگ‌زنی شده و هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

لزوم بهره‌برداری از کتابخانه و تالار مرکزی ساری

در ادامه، مسئول مرکز ساری‌شناسی، اظهار کرد: خیّران بسیاری در مازندران، برای احداث کتابخانه، زمین اهدا کردند اما اعتباری برای احداث کتابخانه وجود ندارد و برخی از این زمین‌های اهدایی بلاتکلیف باقی مانده‌اند.

حسین اسلامی افزود: اگر نشستی در بخش خیّران کتابخانه‌ساز برگزار کرده و موتوری را که در گذشته فعّال بود، دوباره روشن کنیم، می‌توانیم از خیّران مدرسه‌ساز هم پیشی بگیریم.

وی گفت: از عمر شروع به احداث برخی پروژه‌های مرتبط با کتابخانه در مازندران، بالغ بر 10 سال می‌گذرد و امیدواریم در این زمینه چاره‌اندیشی شود.

اسلامی خاطرنشان کرد: از مسئولان استانی و ملّی انتظار داریم نسبت به افتتاح و بهره‌برداری این 2 پروژه، اهتمام ویژه داشته باشند.

مدیرکل روستایی استانداری مازندران در این نشست، اظهار کرد: اگرچه طی عمر 20 ساله‌ی اداره‌کل روستایی، چنین موضوعی سابقه ندارد اما امسال برای نخستین‌بار در دفتر روستایی استانداری مازندران، جهت تکمیل چهار پروژه‌ی کتابخانه‌ی روستایی، یک‌میلیاردوهشتصدمیلیون تومان اعتبار لحاظ کردیم.

دیدگاه‌ها (0)
No ratings yet. Be the first to rate!
هنوز دیدگاهی ارسال نشده است
دیدگاه خود را بیان کنید
ارسال دیدگاه به‌عنوان مهمان
×
به این پست امتیاز دهید:
Suggested Locations
Image

مختصری از ما

پایگاه خبری ترنج نیوز از 30 آذر سال 1399 (شب یلدا) فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در 17 مرداد سال 1401 متقارن با روز خبرنگار و روز عاشورای حسینی با اتکا به اهل بیت و توکل بر خدا بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت.

فعالیت های فعلی این پایگاه خبری متشکل از «گروه‌های فرهنگی، هنری، سیاسی، اقتصادی، سلامتی، قضایی، تکنولوژی، ورزشی، طبیعی و اجتماعی» است.

مجوز ما در سامانه جامع رسانه های کشور