طبیعی

احیای قنات منصوری دارابکلا ساری

 احیای قنات منصوری دارابکلا ساری

بازگرداندن قنات های قدیمی مازندران به چرخه مدیریت آب کشاورزی، عملیات بازسازی و احیاء قنات منصوری در روستای دارابکلای ساری با هدف بازگرداندن قنات های قدیمی به چرخه مدیریت آب کشاورزی آغاز شد.

به گزارش  خبرگزاری صداوسیمای مرکز مازندران، مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران گفت: عملیات بازسازی و احیاء قنات منصوری در روستای دارابکلای ساری با هدف بازگرداندن این قنات قدیمی به چرخه مدیریت آب کشاورزی منطقه آغاز شد.

 فرهاد خلردی افزود: قنات منصوری یا قنات دارابکلا در روستای دارابکلا از توابع شهرستان ساری به عنوان یکی از معدود قنات‌های زنده و سالم مازندران با انجام عملیات احیا به چرخه آبرسانی این منطقه بر می‌گردد.

او با بیان اینکه قنات منصوری در سیل سال ۱۳۹۸ آسیب دید و از چرخه تنظیم آب خارج شد، گفت: سیل ۱۳۹۸ منجر به انباشت حدود ۱۵۰ سانتیمتری رسوب مقابل خروجی قنات شده بود و این سازه آبی ارزشمند را بلااستفاده کرد. اکنون با تلاش شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران اقدامات لازم برای بهسازی آن در حال انجام است.

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران گفت: این قنات به گفته اهالی حدود ۳۰ چاهک داشت که ۲۵ چاهک آن شناسایی شده و در حال لایروبی است. لایروبی خروجی قنات نیز در حال انجام است تا قنات به حالت پیش از سیل برگردد.

خلردی ادامه داد: قنات منصوری دارابکلا با حدود دو کیلومتر طول امکان توزیع حداکثر ۲۸ لیتر آب در ثانیه را دارد.

او با اشاره به اهمیت قنات‌ها در مدیریت اصولی آب گفت: قنات‌ها بدون نیاز به انرژی، آب مورد نیاز کشاورزی را در منطقه تحت پوشش تأمین و توزیع می‌کنند. ضمن این که به دلیل ساختارشان و ارتباط مستقیم آبدهی با حجم آب سفره زیرزمینی، سازه‌ای کاملا سازگار با طبیعت و محیط زیست هستند.

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران افزود: مازندران بر اساس آماربرداری‌هایی که طی سال‌های اخیر انجام شد ۲۹ رشته قنات داشت که به مرور زمان ۲۵ مورد از این قنات‌ها خشک و تخریب شدند.

قنات منصوری در روستای دارابکلا یکی از قنات‌های زنده و سالم مازندران است که همچنان قابل بهره‌برداری است.

دیدگاه‌ها (0)
No ratings yet. Be the first to rate!
هنوز دیدگاهی ارسال نشده است
دیدگاه خود را بیان کنید
ارسال دیدگاه به‌عنوان مهمان
×
به این پست امتیاز دهید:
Suggested Locations
Image

مختصری از ما

پایگاه خبری ترنج نیوز از 30 آذر سال 1399 (شب یلدا) فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در 17 مرداد سال 1401 متقارن با روز خبرنگار و روز عاشورای حسینی با اتکا به اهل بیت و توکل بر خدا بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت.

فعالیت های فعلی این پایگاه خبری متشکل از «گروه‌های فرهنگی، هنری، سیاسی، اقتصادی، سلامتی، قضایی، تکنولوژی، ورزشی، طبیعی و اجتماعی» است.

مجوز ما در سامانه جامع رسانه های کشور