طبیعی

فرار از بحران خشکسالی در مازندران با مهار آب‌های سطحی

 فرار از بحران خشکسالی در مازندران با مهار آب‌های سطحی

مدیران شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران بر لزوم تعامل همه‌جانبه اجرای طرح های مهار آب‌های سطحی برای فرار از بحران خشکسالی در استان تأکید کردند.

به گزارش  خبرگزاری صداوسیمای مرکز مازندران، مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران با تأکید بر این‌که توسعه استان به مهار آب‌های سطحی وابسته است، گفت: ما بر خلاف بسیاری از استان‌ها که تابستان‌ها عمدتا درگیر پیک مصرف آب آشامیدنی هستند، در مازندران دو نیاز حداکثری در تابستان داریم.

محمدابراهیم یخکشی افزود: نیاز کشاورزی ما مثل نیاز آب آشامیدنی ضرورت دارد. نمی‌توان کشاورزی مازندران را نادیده گرفت؛ بنابراین باید در زمستان آب را ذخیره و در تابستان مصرف کنیم.

او گفت: برای تحقق توسعه نیاز است تا موانع پیش روی اجرای طرح‌های آبی استان را برداریم. در غیر این صورت در استان با بحران مواجه خواهیم شد.

سدسازی مبتنی بر نیاز
مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران ادامه داد: ما در مبنای برخی از اختلاف‌نظر‌های کنونی با تعدادی از کنش‌گران محیط زیست هم‌نظر هستیم و در حالت عادی مانند آن‌ها راغب نیستیم سد بسازیم.یخکشی گفت: اگر رودخانه‌های ما آب داشته باشد و نیاز آبی نداشته باشیم چرا باید سد بسازیم؟ اما مشکل این است که در استان دچار تغییرات اقلیمی شدیم. جریان دائمی و پیوسته رودخانه‌های ما کم شده و جریان سیلابی را داریم.

او گفت: در برنامه‌ریزی منابع آب تقاضا را بررسی می‌کنیم و اگر به این نتیجه برسیم که به ساخت مخزن نیاز است آن را اجرا می‌کنیم. یعنی سد را در جایی که نیاز داریم می‌سازیم.

یخکشی با رد وجود مافیای سدسازی افزود: وجود مافیای سدسازی را قبول ندارم و قویا رد می‌کنم. این اجحاف است که بخشی از تامین‌کنندگان زیرساخت‌های توسعه را مافیا بخوانیم.

تأمین آب آشامیدنی مازندران با سد‌ها
وی افزود: حدود ۹۰ درصد از آب مصرفی در حال حاضر از آب زیرزمینی تامین می‌شود که چالش‌های متعددی ایجاد می‌کند و با توجه به نیترات بالا هم بر سلامتی جامعه تاثیر منفی می‌گذارد و هم هزینه تهیه آب آشامیدنی را افزایش می‌دهد.

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران با تأکید بر این‌که جایی برای افزایش استفاده از آب زیرزمینی در استان وجود ندارد و باید به سمت استفاده از آب‌های سطحی پیش رفت، افزود: همه راه‌ها را برای تأمین آب در استان بررسی کردیم و در نهایت بهترین گزینه ممکن برای مازندران ساخت سد برای مهار آب‌های سطحی تشخیص داده شد.

او گفت: با بهره‌برداری سد گلورد در سال آتی ظرفیت مهار آب‌های سطحی استان به ۱۲ درصد می‌رسد و در صورت تکمیل هراز تا سال ۱۴۰۳ به ۲۶ درصد خواهیم رسید که رشد قابل توجهی برای استان است. با این حال هنوز با میانگین بیش از ۴۰ درصدی مهار آب‌های سطحی در کشور فاصله زیادی داریم.

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران گفت: اهمیت بالای سد‌ها در مهار سیلاب و حتی کمک به اکوسیستم را نیز نباید نادیده گرفت. سد شهید رجایی ساری و سد آیت‌الله صالحی مازندرانی نقش بسیار زیادی در مهار سیلاب دارند و از وارد شدن خسارت به اکوسیستم، زیرساخت‌ها، مناطق مسکونی و زمین‌های کشاورزی جلوگیری می‌کنند. سیل‌های منطقه ساری اکنون از زارم‌رود است که آماده ساخت آن هستیم، اما برخی حاشیه‌ها پروژه را معطل نگه داشت.

دیدگاه‌ها (0)
No ratings yet. Be the first to rate!
هنوز دیدگاهی ارسال نشده است
دیدگاه خود را بیان کنید
ارسال دیدگاه به‌عنوان مهمان
×
به این پست امتیاز دهید:
Suggested Locations
Image

مختصری از ما

پایگاه خبری ترنج نیوز از 30 آذر سال 1399 (شب یلدا) فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در 17 مرداد سال 1401 متقارن با روز خبرنگار و روز عاشورای حسینی با اتکا به اهل بیت و توکل بر خدا بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت.

فعالیت های فعلی این پایگاه خبری متشکل از «گروه‌های فرهنگی، هنری، سیاسی، اقتصادی، سلامتی، قضایی، تکنولوژی، ورزشی، طبیعی و اجتماعی» است.

مجوز ما در سامانه جامع رسانه های کشور