اجتماعی

رویکرد بهزیستی؛ خروج کودکان از مراکز نگهداری و ورود آنها به خانواده

رویکرد بهزیستی؛ خروج کودکان از مراکز نگهداری و ورود آنها به خانواده

بریمانی مدیرکل بهزیستی مازندران از روند فرزندخواندگی و اولویت‌های این سازمان در این خصوص می‌گوید.

مدیرکل بهزیستی مازندران با بیان اینکه اولویت سازمان بهزیستی برای کودکانی که به علت فقدان سرپرست موثر یا بی‌سرپرستی به مراکز نگهداری بهزیستی سپرده می‌شوند بازپیوند به خانواده است، گفت: در بازپیوند کودک به خانواده تلاش می‌شود کودک وارد خانواده زیستی خود گردد و اگر این امر  صورت نگرفت فرزند در خانواده جایگزین، اقوام سببی و نسبی خود ساماندهی می‌شود و اگر این اتفاق نیز میسر نشد فرزند وارد فرآیند فرزندخواندگی، «امین موقت» می‌شود و در نهایت اگر هیچکدام از اینها میسر نشود به ناچارفرزند در مراکز بهزیستی نگهداری می‌شود.

فریبا بریمانی با اشاره به راه‌اندازی سامانه ملی فرزندخواندگی و ثبت‌نام متقاضیان فرزند از طریق این سامانه، افزود: در سال ۱۳۹۹، ۶۱۷ متقاضی، سال ۱۴۰۰، ۷۰۰ متقاضی، سال ۱۴۰۱، ۵۰۰ متقاضی و سال ۱۴۰۲، ۲۰۳ متقاضی فرزند در استان مازندران در سامانه ملی فرزندخواندگی ثبت‌نام کردند که از مجموع ۲۰۲۰ متقاضی فرزندخواندگی در طی این سال‌ها بیشترین تعداد مربوط به متقاضیان بدون فرزند با ۸۴درصد، خانواده‌های دارای فرزند ۱۱درصد و زنان مجرد ۴درصد می‌باشند و همچنین جنسیت مورد تقاضا برای فرزند دختر ۵۶درصد و فرزند پسر  ۲۱درصد و ۲۳درصد از خانواده‌ها نیز جنسیت مورد تقاضا برای آنها فرقی نمی‌کند.

وی در خصوص سن مورد تقاضا برای فرزندخواندگی در استان، گفت: بیشترین سن مورد تقاضا برای فرزندخواندگی در استان ۰ تا ۲ سال ۶۴درصد، ۳ تا ۴ سال ۲۰درصد، ۵ تا ۶ سال ۸درصد، ۷ تا ۱۰ سال ۵درصد و ۱۱ تا ۱۶ سال یک‌درصد می‌باشد و همچنین بیشتر متقاضیان خواهان به سرپرستی گرفتن یک فرزند ۵۷درصد و ۴۳درصد نیز خواهان دو فرزند برادر خواهر و یا چند قلو هستند.

دکتر بریمانی ادامه داد: از تعداد ۲۰۲۰ متقاضی فرزندخواندگی از سال ۱۳۹۹ تاکنون، ۱۷۲ کودک به خانواده‌های مورد تایید کمیته فرزندخواندگی واگذار شد.  

مدیرکل بهزیستی استان تصریح کرد: تعداد ۸۲۰ پرونده متقاضی در طی سال‌های ۱۳۹۹ الی ۱۴۰۲ به دلایل مختلف از جمله عدم پیگیری جهت رفع نواقص، عدم تایید از سوی مددکار پرونده در مصاحبه و بازدید منزل، عدم تایید مشاور، عدم تایید در کمیته استانی و یا انصراف خانواده‌ها از فرزندپذیری تعلیق شده است.

وی رویکرد بهزیستی را خروج کودکان از مراکز نگهداری و ورود آنها به خانواده بیان کرد و افزود: تلاش ما بر این است که این اتفاق در کمترین زمان ممکن رخ دهد و نگهداری کودکان دارای معلولیت در خانواده از اهداف سازمان بهزیستی است.

مدیرکل بهزیستی مازندران در پایان یادآور شد: کودکان دارای شرایط خاص (بیمار یا دارای معلولیت)در کمترین زمان و بدون طی فرایند فرزندخواندگی به خانواده‌های متقاضی فرزند واگذار می‌شوند.

دیدگاه‌ها (0)
No ratings yet. Be the first to rate!
هنوز دیدگاهی ارسال نشده است
دیدگاه خود را بیان کنید
ارسال دیدگاه به‌عنوان مهمان
×
به این پست امتیاز دهید:
Suggested Locations
Image

مختصری از ما

پایگاه خبری ترنج نیوز از 30 آذر سال 1399 (شب یلدا) فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در 17 مرداد سال 1401 متقارن با روز خبرنگار و روز عاشورای حسینی با اتکا به اهل بیت و توکل بر خدا بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت.

فعالیت های فعلی این پایگاه خبری متشکل از «گروه‌های فرهنگی، هنری، سیاسی، اقتصادی، سلامتی، قضایی، تکنولوژی، ورزشی، طبیعی و اجتماعی» است.

مجوز ما در سامانه جامع رسانه های کشور